ticket-to-the-moon.reismee.nl

Kroatie het land van twappie en rakia

goede morgen, na al weer een aantal dagen niets meer geschreven te hebben gaan we vandaag maar is een blog in de morgen doen.
de eerst 2 weken zijn nu al weer voorbij, en na een aantal landen een plaatsen te hebben gezien.zitten we nu al een aantal dagen op de farm.
we hebben heerlijk weer gehad tot nu toe maar aan alles komt een eind zegt men. nauw dat klopt...
we hebben eigelijk elke dag wel een zonnetjes gezien 16 graden weinig wind. maar kroatie heeft ook ander weer, vandaag gaat het de hele dag regenen non stop reggen en daarbij krijgen we ook nu een stevigen wind. je kan het een beetje vergelijken met een strand wandeling maar wij zitten wel 100 meter boven zee omgeven door bomen. dus vandaag nemen we maar een vrije dag alle tijd om even een terug blik te maken op de avonturen in kroatie.
tot nu toe hebben we veel gedaan, veel verschillende dingen geleerd. dingen over het bijhouden van de tuin ,snoeien van bomen en zaaien van planten en groentes. ook hebben we al het een en ander gemaakt hier kaas,brood,soep en een hoop avonden eten dat vers uit de tuin komt. maar dit is niet het enige wat je hier kan doen. omdat deze farm nog vol in ontwikkeling zit hebben we ook al het een en ander aangelegd hier . zo hebben we straatjes aangelegd om te zorgen dat alles een beetje overzichtelijk is en je makkelijk bij een bed kan komen om te zaaien. we hebben het geiten hok een beetje opgeknapt en we hebben al wat muurtjes gemaakt van lossen stenen. we hebben land bewerkt met machine's en onkruid weggehaald en verbrand om weer de boden te voeden.
als aandenken aan onze bezoekje hier hebben we al vast 2 bomen geplant de ene is een peren boom en de ander een abrikozen.
het werk dat ik tot nu toe het meest heb gedaan en wat echt wel het beste bij me past is dan ook wel fikkie maken. in de olijf velden worden de bomen gesnoeid om te zorgen dat ze beter vruchten gaan dragen en meer lucht krijgen de takken die daar van afkomen mag ik verbranden op een grootte stapel. met dit ass word dan de grond weer bewerkt.
na al het werk is er nog genoeg tijd om hier ander dingen te doen. zo zijn we al naar verschillende mooie plekken geweest waar je uitzicht hebt over zee met mooi weer kan je zelf's de kust van italie zien. ook hebben we al een aantal dorpjes gezien met een ouwe geschiedenis.
ook heb ik hier het eerst ritueel gevonden. er was carnaval in vela luka. het ritueel is hier dat er een pop word gemaakt en deze rond de stad gaat en op de kaden word verbrand. voor dat hij in de fik word gezet krijgt hij ze straf te horen dit zijn eigelijk alle dingen die fout zijn gegaan het laatst jaar en deze worden met de pop mee verbrand. echt carnaval kan je het niet niet noemen want na deze ceremonie gaat iedereen meteen richting huis. er word maar weinig beer gedronken ook al zijn de meesten mensen wel verkleed er is niet echt een feestje te vinden helaas.
en ander ritueel hier is het eten van twappie. twappie word op een gril klaar gemaakt op een openvuur, vaak eten we dit in de olijf velden met het vuur dat ik dan heb gemaakt kunnen we gewoon buiten koken. gister hebben we een twappie feestje gehad met de vriendinnen van fraukje. twappie is gemaakt van koe en varken en word geserveerd op een stukje geroosterd brood met rauwen ui en ajevar (een saus gemaakt van paprika en obergine). als je bij mensen hier op bezoek gaat krijg je vaak een glaasje rakia (sterken drank) dit hebben ze in allerlei smaken ligt er maar aan welk stuk fruit je er bijvoegt. dit kan natuurlijk niet missen op het ons feestje. ben der alleen niet zo fan van geef mij maar gewoon lekker een koud biertje!!
nauw heb ik al veel leuke dingen mee gemaakt toch vind je altijd wel iets wat een beetje tegen valt. ten eerst mis ik de sauna natuurlijk vreselijk, het gevoel dat je huid al een lange tijd niet zo diep is gereinigd voelt heel vies. daar bij is er hier niet echt een lekker warmen douch om te zorgen dat je spieren even kunnen ontspannen na een lange dag stenen schouwen. nee helaas is de douch hier net zo koud als het drink water uit de kraan. komt namelijk allemaal uit de watertank en er zit geen verwarming tussen
dit blijft een pittig ervaring maar eens in de zoveel tijd moet je toch even wassen... ijsman nog tips????
ook heb ik de laaste 5 dagen ruzie met insecten hier, me kuiten en handen zitten onder de bultjes en jeuken als een malle. in dit gebied is er een plaag aan rupsen deze rupsen dragen haartje mee en die laten zij los al ze worden aangevallen of zich bedreigt voelen. waneer deze haartjes je huid raken kun je verschillende irritatie krijgen niet erg fijn alleenmaal maar vanaf maart ergens zullen deze rupsjes verander in vlinder!! dat word dus een prachtig gezicht met 1000000000 vlinders hier.
over ongeveer 5 dagen is het leer proces over de tuin en alle dieren afgelopen en mogen anouk en ik een testje doen van 5 weken langen. in die tijd zullen wij met ze 2 deze farm onderhouden. alles worden dan overgelaten aan ons en met ze 2 zullen wij dan hier verschillende dingen doen om te zorgen dat alles blijft doorlopen als fraukje en marcus in nl zitten.
nu heb ik in de afgelopen periode vaak om de 3 dagen iets geschreven maar ik wil deze tijd even me focus leggen op de farm van af nu zal ik elke week 1 x een blog bijhouden over het leven op de farm
groetjes van dave en anouk bog, bog !!
ik ga via deze blog verder waarbenjij.nu werkt niet mee

Reacties

Reacties

Marianne Vedder

Wat grappig Dave,toen ik in de kibboets zat ging we palmbladeren verbranden,vond ik ook zo leuk,dat geknetter van het vuur en dat je dan zo lekker naar dat vuur staarde,dat gaf rust,dat kwam weer boven nu ik dat stukje las,leuk,van mij al 30 jaar geleden

wilma

leuk dave wat je zo al leert en mee maakt
hoe lang ga je daar blijven
en zijn r daar geen saunas

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!