ticket-to-the-moon.reismee.nl

De Winter achterna

de reis uit kroatie, ging behoorlijk snel. dankzij een dagje werken bij berri the stoon ferry, konden we de laaste avond lekker warm in een huis van stenen slapen. wat hebben we dat gemist back to basic prima maar je moet het niet overdrijven. eindelijk weer een warme douche na het harden werken. de dag daarna vroeg op 4:30 om de eerste pont van vela luka richting vasten land te nemen 6:00 na een reis van 3 uur op de boot weer een beetje leven om ons heen. we kregen de sleutel van een appartement mee waar de dochter van berri woont die studeert in split. dus de slaap plaats voor vanavond is al geregeld

aangekomen in split meteen op zoek naar de tattoo shop dit moment moet worden vast gelegt. over enkelen uren verlaten wij split en vliegen wij naar finland het eerst avontuur zit er op het 2de avontuur is al begonnen

van split vliegen wij naar helsinki, aangekomen op het vliegveld krijgen we bij de paspoort controle een grappige chinees in zicht die schreeuwt aan de balie, en vraagt of er iemand chinees spreekt...... plzzzz somebody speek chinees.... aaahh OMG...pppffff.... plz somebody help meee.... alloo speek somebody chinese plz..... een gast met lang haar en metal t-hirt komt van achter een scherm aangelopen op ze dooie gemak en kalmeert de chinees bijzonder snel door chinees te spreken.

van af het vliegveld in helsinki hebben wij een reis met de bus van 17:00 tot 21:00 door finland meteen even de schoonheid van finland ervaren (sneeuw heel veel sneeuw) en heel veel bomen met afwisseling van bevroren meren ijs sneeuw en nog meer bomen en meren.

we worden bij het dorpje waar de bus stopt opgehaalt door onse 2de woofing adress hier zullen wij tot aan begin van mei mee helpen in het voorberijden van een bijen bedrijf. met meer dan 1500000 en nog iets van 10000000 bijen produseren zijn ontiegelijk veel honing, dat word verpakt en verkocht. sterker nog, de eigenaar van het bedrijf is de grootste bijen specialist van finland en geef over heel de wereld lezingen en bijeenkomsten over het houden van bijen dit is een bedrijf wat ze al 17jaar runnen

daarbij hebben zij op hun 9 hectaren aan grond verschilende huizen staat waar mensen in kunnen slapen. zo ook wij woofers hebben een eigen huisje. ons huisje is verstopt in een enormen schuur waar van alles word opgeslagen en waar ze een nieuw bedrijf in aan het bouwen zijn. ze willen hun eigen vis bedrijf .het verwerken en schoonmaken, roken ,opslaan van vis. met verschillende verwerk technieken en bereidingen willen ze hier vis verwerken dat door ander bedrijven worden gezien als afval vis. er is enorm veel werk hier aangezien er in finland maar een korte perioden is dat er geen sneeuw is en alles op komt stappelt het werk zich hier snel op.

voor ons is het nu al waanzinig dat er nog 35cm sneeuw ligt waar je in wegzakt als je er op gaat staan. maar er werd mij al verteld dat de finnen dit niet leuk vinden al het sneeuw smelt en word zwarten en vies normaal ligt er een dik pak van 1,5 meter witte donszichheid bedekt over het hele land .voor hun is dit gewoon een vies gezicht.

na de eerste dag werken moet je natuurlijk wel even ontspannen en nauw is het niet heel toevallig dat elke fin een sauna in huis heeft. dus besloot ik daar maar is goed gebruik van te maken. op hout gestookt tot 90 graden moeitenloos. emmer water met lavendel voor een goeie nacht rust en we hebben ons heerlijk anderhalf uur vermaakt in de sauna.

ook kreeg ik hier al de eerst verandering te horen die ik tot nu toe niet wist en mij weer een stukje leert over de magie van de sauna. en om het verhaal nog een stukje mooier te maken hebben ze heer bij het meer nog een sauna staan die ik mag gaan testen. en gaan wij dee maand langs een paar finnen die echt sauna gangers zijn en mij iets gaan leren over een rook sauna. nog nooit van gehoort blijkt dus heel speciaal te zijn met een bijzonder voorbereiding. ik zou het alleen al heel vet vinden om met een echt fin in een sauna te kunnen zitten en te leren over het onstaan van de sauna maar dit is natuurlijk nog beter.

zo als bij elk land zal ik afsluiten zo als ze dat hier zullen doen ik zeg slaap lekker en

Kuulemisiin!

wilmabilly@hotmail.com

leuk dave dat je het zo naar je zin heb dat maak het voor mij iets makelijker dat je zo verweg zit als jj blij bent is mama en papa dat ook
we zijn super trots op je en blij dat je ons en je vrienen van die leuken verhalen schrijft blij dit vooral doen dikke knuf mamaxxxxxxxxxxxx